School in de Wereld
Burgerschapsvorming en werken aan sociale cohesie zijn belangrijke opdrachten voor de school.
Op de website is een notitie “wereldburgerschap’’ opgenomen.
Dat geven we onder meer vorm in:
- Onze dagelijks manier van werken, de omgang tussen werkers en medewerkers
- De inrichting van ons mentoraat, waarin omgaan met elkaar en ruimte bieden en krijgen een belangrijk onderdeel is
- De inrichting van ons onderwijs, waarin (leren) samenwerken een belangrijk onderdeel is
- De inhoud van ons onderwijs waarin aandacht voor maatschappelijke vraagstukken vanzelfsprekend is
- De ontmoeting tussen werkers en medewerkers in sportieve en culturele activiteiten
- De inrichting van onze organisatie, waarin kleinschaligheid (teams) en betrokkenheid (klankbordgroepen van werkers en van ouders) kenmerkend zijn.
Daarnaast noemen we in dit kader de volgende projecten en initiatieven:
- Project De Gezonde School in samenwerking met UMCU, Centrum Maliebaan, GGD Midden Nederland
- Deelname in platform Respectvol Samenleven De Bilt met zoveel mogelijk participatie van werkers
- Vriendschapsproject in de onderbouwteams
- Jaarlijks diverse acties voor goede doelen en vorming van bewustzijn
- Lessen debatteren en deelname aan debatwedstrijden;
- Deelname aan MEP (Europees Jeugdparlement)
- Uitwisselingsprojecten met scholen voor VO in de stad Utrecht gericht op kennis maken met elkaars cultuur
- Maatschappelijke stage als onderdeel van het schoolcurriculum
- Schoolbrede projecten gericht op ‘werkers als wereldburger’; landenprojecten (oriëntatie op land en cultuur) in de onderbouw
- Dag van respect in de jaarkalender van de school als kapstok voor extra activiteiten
- Keuze voor Maatschappijwetenschappen als profielkeuzevak
- Modules Levensbeschouwing als persoonlijke verbreding
- Deelname in de Beursvloer, gemeentelijk initiatief gericht op het vervullen van maatschappelijke behoeftes.
Internationalisering:
De schoolleiding heeft een notitie 'Internationalisering en de Werkplaats' vastgesteld. Kern van die notitie is dat:
- in ons onderwijs aandacht besteed wordt aan de werkers als Europese en wereldburgers (kennis en vaardigheden in het onderwijsprogramma)
- we streven naar concreet contact met leerlingen en docenten van buitenlandse scholen (email of fysieke uitwisseling, ontmoetingen, conferenties)
Hiernaast is in de linkerkolom als onderkop een notitie "wereldburgerschap" opgenomen.
European Parliament Ambassador School
De Werkplaats Kindergemeenschap doet al jaren mee, met haar 3e jaars werkers uit mavo/havo en vwo, aan het onderwijsproject "EPAS” We zijn dan ook trots op het feit dat we een gecertificeerde Ambassador School van het Europees Parlement zijn.
Dit programma heeft tot doel jongeren in het voortgezet onderwijs op een aantrekkelijke en interactieve manier bewust te maken van de invloed van de Europese Unie in hun dagelijks leven.
Europa wordt steeds belangrijker. Een groot deel van onze wetgeving is Europees. Het Europees Parlement speelt hierbij als directe volksvertegenwoordiging in de Europese Unie een doorslaggevende rol waar wij niet meer omheen kunnen. Sinds het Verdrag van Lissabon (2009) in werking is getreden, zijn de wetgevende bevoegdheden van het Europees Parlement aanzienlijk uitgebreid. Daar niet op alle scholen aandacht wordt besteed aan de Europese Unie, is in 2007 dit programma in het leven geroepen.
Een aantal enthousiaste werkers worden jaarlijks in dit kader benoemd tot Junior European Parliament Ambassador. Deze junior Ambassadors zetten binnen de school een EU info-point op, een informatie- en activiteitenpunt over Europa en de Europese instellingen. Ook organiseren ze een aantal activiteiten over Europa, bijvoorbeeld in het kader van de Dag van Europa. We besluiten dit project met reizen naar Brussel en Straatsburg. Dit zijn jaarlijkse zeer interessante excursies met veel enthousiaste geluiden van werkers, medewerkers en ouders.
