Na een zeer degelijke voorbereiding werd deze week (46-2017) hun ‘windmolen naar eigen ontwerp’ op het dak boven team 5 gezet en gaat de komende maand gemeten worden hoeveel stroom deze oplevert. Op 20 december vertellen deze werkers over hun project tijdens de profielwerkstukpresentaties in team 5.
Een heel mooi voorbeeld van 'betekenisvol leren' naar het idee van “Koop een auto op de sloop”. Als de lijst van sector- en profielwerkstukken wordt bekeken, dan zijn er veel meer van dit soort mooie projecten.
PWS: 'Betekenisvol Leren'
Alex van Emst was directeur van de APS en hij heeft veel onderwijsmedewerkers geïnspireerd met zijn boekje “Koop een auto op de sloop”. De kern van zijn boodschap: laat leerlingen betekenisvol leren door te doen en te ervaren. In zijn voorbeeld: laat leerlingen een auto op de sloop kopen en zelf een plan maken en uitvoeren om daar een bruikbaar vervoermiddel van te maken.
In dat zelfde kader heeft Daan Wubbolts uit Havo-5, samen met Daan Korswagen en Bob van den Brink een profielwerkstuk met als thema: “Bouw een windmolen en zet deze op het dak van de school”.