Ambities '17/'18
Aan het einde van ieder jaar stellen wij onze ambities vast voor het volgende schooljaar. Nadat het team zich hierover heeft uitgesproken wordt dit aan de MR voorgelegd. De MR heeft bij de laatste vergadering van dit schooljaar ingestemd met het schooljaarplan 2017 - 2018.
De belangrijkste hoofdpunten uit dit plan beschrijven wij in dit artikel. De passages die hier zijn opgenomen zijn overgenomen uit een SMART geformuleerd beleidsplan. De doelen zijn specifiek en meetbaar opgesteld.
Mocht u vragen hebben hierover of graag een nadere toelichting willen neemt u dan contact op met Anne-Mieke. (a.bulters@wpkeesboeke.nl)
Spelling in de groepen 4 t/m 7
We zijn minder tevreden met de spellingresultaten in het afgelopen schooljaar in de groepen 4 t/m 7. Minder tevreden zegt overigens ook iets over onze ambitie om hoge scores te behalen bij de meetbare aspecten van onze school. Dit betekent dat we in 17/18 betere resultaten nastreven. Dit doen we door extra focus bij de instructielessen in deze groepen te leggen. We streven naar gemiddelde groepscores tijdens de middentoetsen van 3.3 (landelijk gemiddelde 3.0)
Technisch lezen in groep 3
In '16/'17 heeft de extra aandacht aan het voorbereidend technisch leesproces in de groepen 3/4 al geleid tot betere resultaten. De bouw heeft naar aanleiding van deze extra activiteiten en het onderzoek besloten om een nieuwe leesmethode in te voeren. Het werken met deze methode en de focus op alle leesactiviteiten zal moeten leiden tot hogere resultaten in groep 3. Ook hier streven we gemiddelde groepscores van 3.3 na. (landelijk gemiddelde 3.0).
Begrijpend lezen in groep 5
Deze vaardigheid is een bepalende succesfactor voor de toekomst van onze werkers. Onze resultaten zijn in 16/17 goed geweest, echter onze werkers in groep 5 hebben moeite met het aanleren van deze vaardigheid. Dit blijkt uit de lagere scores, en afwijkend van de andere groepen. In 17/18 zal het team van 5/6 tijdens studiedagen extra worden geschoold in het aanleren van deze vaardigheden bij de werkers. Bij de middentoets streven we ook bij groep 5 een gemiddelde score van 3.3 na.
ICT
In '16/'17 is er met succes het actieplan van de school geïmplementeerd. Behaalde successen zijn bijvoorbeeld: investering in de hardware, werken met googleclassroom, en de inzet van de computers bij de projecten. In '17/'18 gaan we het tweede jaar van dit actieplan in waarbij de volgende pilots gaan draaien om vervolgens in ons beleid te worden opgenomen: een leerlijn ict-vaardigheden, een leerlijn social-media, en beleid met betrekking tot programmeren. Alle voorgaande ontwikkelingen worden natuurlijk ook uitgebouwd en voortgezet.
Doorgaande lijn zelfsturing en zelfstandig werken
In ons dagelijks onderwijs hebben wij hoge verwachtingen van de zelfsturing van kinderen en het zelfstandig werken. In 16/17 onderzochten wij op welke wijze wij onze werkers hierbij begeleiden. Daar bleek onvoldoende eenheid en een doorlopende lijn in herkenbaar te zijn. Niet verontrustend, wel voor verbetering vatbaar. In 17/18 zullen we dit nader uit gaan werken om tot een doorgaande lijn te kunnen gaan komen.
Verslaggeving/ rapportages
Ons onderwijs ontwikkelt zich voortdurend. We constateren dat de wijze waarop wij hierop verslag doen via de verslagen (3x per jaar) niet meer voldoen aan hetgeen er dagelijks plaatsvindt. Dit betekent dat we onze verslagen zullen gaan aanpassen. In 17/18 ontvangt u nog de huidige verslagen, in 18/19 zullen dat nieuwe verslagen zijn. Dit schooljaar (17/18) onderzoeken we hoe dat er uit komt te zien. We doen dit onderzoek graag in gesprek met een aantal ouders.
Het denklab
In 16/17 zijn de eerste stappen gezet voor ons Denklab. Het denklab is een plek voor werkers die extra uitdaging nodig hebben. In 17/18 zal er een groep werkers dagelijks een dagdeel onderwijs krijgen van een groepsmedewerker die hiervoor zal worden opgeleid. Ook andere medewerkers volgen trainingen om ons onderwijs (nog) beter bij deze doelgroep aan te laten sluiten.
Wetenschap en techniekonderwijs
In 15/16 hebben we een impuls gegeven aan het W(wetenschap) N (natuur) en T (techniek) onderwijs. In 16/17 is er voornamelijk aan de Natuurprojecten aandacht besteed. in 17/18 pakken we de ontwikkelingen voor W/T onderwijs weer op door extra techniekdozen te ontwikkelen die in het onderwijs zullen worden ingezet.
Ouderbetrokkenheid
In de driehoek van samenwerking tussen onze werkers, hun ouders en wij als school, is er nog veel te bereiken. Samen nadenken over verschillende kwesties, ouders betrekken bij het vormen van (nieuw) beleid en de wijze waarop wij ouders informeren. In 17/18 zullen we hier aandacht aan blijven besteden en zullen we aan u vragen om deel te nemen aan ouderpanels waarbij het bovenstaande aan bod zal komen. Eerdere ervaringen hiermee zijn zeer positief geweest, wij zetten dit dus volgend jaar voort.