Vaklessen
Naast de cognitieve vakken zoals taal, rekenen, wereldoriëntatie wordt op de Werkplaats wekelijks tijd gemaakt voor creatieve activiteiten, dans, bewegingsonderwijs, expressie, muziek en natuur. We ontwikkelen eigen leerlijnen voor deze vakken waarin we de doelen of vaardigheden die we willen bereiken concreet maken.
De vaklessen worden vanaf groep 3 gegeven door vakmedewerkers. Zij zorgen voor deskundigheid en kwaliteit.
De natuurlessen worden door de medewerker zelf gegeven, zij krijgen assistentie door de medewerkers van de boerderij. De vaklessen sluiten zoveel mogelijk aan op de projecten en de vieringen. Het aanbod van cognitieve vakken en vaklessen geeft invulling aan ‘hoofd, hart en handen’ en ‘worden wie je bent’.
Dans – Door te dansen, leren kinderen de expressieve mogelijkheden van hun lichaam kennen, vergroten en toepassen. Dans spreekt kinderen aan op hun fantasie en creativiteit;
Het daagt ze uit om steeds nieuwe oplossingen te vinden. En dans sluit aan bij de bewegingsdrang van kinderen.
Muziek – Muziek kan troosten, afleiden, rust geven en vrolijk maken en draagt daarmee bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind. En muziek zorgt voor een betere cognitie: het herkennen van ritmische-melodische patronen draagt bij aan het ontwikkelen van ruimtelijk inzicht, wat weer belangrijk is voor abstracte processen zoals rekenen. Taal heeft net als muziek een ritme, klanken, een melodie.
Natuur
Ons natuurterrein biedt tegenwicht aan een druk en georganiseerd school-en kinderleven. We gebruiken deze rijke buitenruimte om te spelen, maar ook voor ons onderwijs. We verzorgen de dieren, de moestuin en gaan naar buiten voor een natuurles.