Betekenisvol Onderwijs
Wil leerstof boeien en effectief opgenomen worden, dan dient zij betekenis te hebben voor de werkers. Betekenisvol is aansluiten bij de belevingswereld van kinderen: dit kan de dagelijkse ervaring zijn (inspelen op actualiteiten) maar ook dingen die de werker niet zelf ervaart of ervaren heeft (geschiedenis).
Dus:
- Wordt met veel zorg door de medewerkers gewerkt aan het maken van boeiende projecten
- Worden de verschillende kennisvakken geïntegreerd aangeboden
- Wordt bij projecten, indien mogelijk, naar musea gegaan, worden er excursies gemaakt, worden ouders betrokken en/of deskundigen die over het onderwerp vertellen
- Als je de ruimte binnenloopt, is het op verschillende manieren zichtbaar in de ruimte met welke projecten we bezig zijn.
- Hebben we gekozen voor een begrijpend lees-en taalmethode waarin ruime aandacht is voor herkenbare, betekenisvolle situaties.
Hoe actiever de werkers zelf zijn, des te groter hun betrokkenheid is. Dus…
- Zorgen we voor veel ‘doe-opdrachten’
- Proberen we situaties te creëren waarin werkers zelf dingen gaan uitzoeken en ontdekken
- Stimuleren we het samenwerken en elkaar helpen
- Zorgen we voor afwisselende leeractiviteiten en werkvormen, waardoor de werkers niet te lang stil zitten en luisteren.
- Maken we optimaal gebruik van onze rijke leeromgeving: zowel binnen als buiten.