Ambities '16/'17
Aan het einde van ieder jaar stellen wij onze ambities vast voor het volgende schooljaar. Nadat het team zich hierover heeft uitgesproken wordt dit aan de MR voorgelegd. De MR heeft bij de laatste vergadering van dit schooljaar ingestemd met het schooljaarplan 2016 - 2017.
De belangrijkste hoofdpunten uit dit plan beschrijven wij in dit artikel. De passages die hier zijn opgenomen zijn overgenomen uit een SMART geformuleerd beleidsplan. De doelen zijn specifiek en meetbaar opgesteld.
Mocht u vragen hebben hierover of graag een nadere toelichting willen neemt u dan contact op met Jeroen.
ICT
Met draagvlak van het team is er een beleidsplan waarbij de school duidelijke keuze heeft gemaakt voor de inzet van ICT op drie niveau’s: Administratief, ondersteunend (als middel) en als doel. De ambities zijn helder gesteld en geprioriteerd. Het beleidsplan beslaat een periode van twee jaar waarna een nieuw aansluitend plan zal worden vastgesteld.
Ouderbetrokkenheid 3.0 (een ambitie nav de resultaten van de ouderenqûete)
De tevredenheid van ouders over de ouderbetrokkenheid van ouders is vergroot. Ouders zijn vroegtijdig in processen voor hun kind meegenomen in het gesprek. Ouders worden meegenomen in veranderingsprocessen waarbij hun mening en meedenken wordt gewaardeerd. Ouders voelen zich welkom en als volwaardig participant in het leerproces van hun kind.
Andere schooltijden (een ambitie nav de resultaten van de ouderenqûete)
Er is duidelijkheid over de mogelijkheid om de schooltijden aan te kunnen passen. Indien de mogelijkheid zou bestaan wordt een onderzoek naar wenselijkheid in het schooljaar 2017/2018 gestart.
Begeleiding van (nieuwe) medewerkers
Nieuwe medewerkers worden adequaat begeleid. Ook medewerkers die wisselen van kleurgroep krijgen een adequate begeleiding. Het begeleidingstraject en beoordelingstraject wordt conform vastgesteld beleid uitgevoerd.
Wetenschap, Natuur en Techniek onderwijs (een voortzetting van de ambitie uit '15/ '16)
In de school zijn de kernconcepten van WNT in een leerlijn uitgewerkt en zijn de lessen in het programma opgenomen. Lesbakken zijn in de groepen 5 t/m 8 ingezet in het onderwijs.
Leerlijn rekenen (een voortzetting van de ambitie uit '15/ '16)
De leerlijn wordt halfjaarlijks geëvalueerd op:
- Worden de doelstellingen bereikt
- Biedt de leerlijn voldoende houvast
- Zijn de doelen voldoende concreet beschreven.
Op basis hiervan volgen actiepunten om het rekenonderwijs verder te verrijken.
Borging van het kleuteronderwijs
De belangrijkste elementen van het kleuteronderwijs op de WP staan beschreven. Er is vastgelegd hoe bewaakt zal worden om deze werkwijze voor de komende jaren te waarborgen, ook na vertrek van de medewerkers die hier de cultuurdragers van zijn.
Kleurgroep 3/4 Technisch lezen (een ambitie nav de analyse van de meetbare onderwijsresultaten)
Het resultaten van technisch lezen is verder verbeterd ten opzichte van voorgaande jaren. De kleurgroep heeft zich bezonnen op de didactiek en heeft de didactiek aangepast ter bevordering van de kwaliteit en de resultaten.
Een doorgaande lijn zelfstandigheid en zelfsturing (een ambitie naar aanleiding van het onderzoek naar het werken in de Ronding in april '16)
Uit het onderzoek van de Ronding (dd april ’16) is gebleken dat er onvoldoende lijn zit in de verwachtingen die de school heeft van zijn werkers in de diverse kleurgroepen ten aanzien van de mate van zelfstandigheid. Bovendien is het niet voldoende duidelijk welke handreikingen en strategieen de kinderen wordt geboden om deze zelfstandigheid te kunnen opbrengen. De vraag is ook hoe deze autonome houding van werkers uit 1/2 te behouden en verder uit te bouwen. Bovendien moet er op kleurgroepniveau meer duidelijkheid komen over de aanpak en de verwachtingen. Al deze aandachtspunten worden opgenomen in een doorgaande lijn.
Onderzoek en een plan van aanpak + uitvoering naar ‘storende momenten’ (een ambitie naar aanleiding van het onderzoek naar het werken in de Ronding in april '16)
Uit het onderzoek van de Ronding (dd april '16) is gebleken dat een deel van de werkers tijdens het werken in de Ronding wordt gestoord. Deze beleving kan enerzijds een permanent aspect zijn van onze werkwijze, anderzijds ook beinvloedbaar zijn ter verbetering van het leerklimaat. Nader onderzoek, samen met de werkers en op de vloer, moet uitwijzen welke lessen er geleerd kunnen worden en hoe er verbeteringen van het leerklimaat in de Ronding kunnen worden uitgevoerd.
De inrichting van de ruimte in 5/6 (geel) (een ambitie naar aanleiding van het onderzoek naar het werken in de Ronding in april '16)
De inrichting van ‘geel’ in 5/6 is niet optimaal gebleken. Het gebrek aan presentatiemogelijkheden en de inval van zonlicht is beperkend voor het lesgeven. Beide problemen zullen worden opgelost.
De inzet van vakmedewerkers (een ambitie naar aanleiding van het onderzoek naar het werken in de Ronding in april '16)
Al een aantal jaar wordt er intern gediscussieerd over de inzet van de vakmedewerkers. Enerzijds levert het beperkingen op voor het totale rooster, anderzijds zijn er hogere ambities om hiermee aan te kunnen sluiten op de talenten van de werkers. Een brede discussie moet leiden tot een definitieve uitspraak over de mogelijkheden van een verandering van de inzet van de vakmedewerkers.
In contact met ouders over de doelstelling van de Ronding (een ambitie naar aanleiding van het onderzoek naar het werken in de Ronding in april '16)
Ouders zijn beter geinformeerd over het hoe en de waarom van de werkwijze van de Ronding. Waarom leren de werkers op deze wijze en wat leren zij er van? Wegen de eventueel ervaren beperkingen op tegen de kansen die dit biedt voor de ontwikkeling van de werkers. Ouders worden meegenomen in de overwegingen en krijgen inzicht in de keuzes die worden gemaakt.