Aanbod en Kwaliteit
Aanbod
Het is onze missie om kinderen op te leiden tot zelfstandig denkende jong volwassenen, die inzicht hebben in hun eigen talenten en die weten op welke wijze ze deze verder kunnen ontwikkelen. Daarmee kunnen ze invulling geven aan hun sociale of maatschappelijke rol. Dit betekent dat we naast de kernvakken (taal, rekenen) ook veel aandacht besteden aan samenwerking, expressie, duurzaamheid en creativiteit. We zien betrokkenheid als de motor van ontplooiing. We willen met ons onderwijs bereiken dat de werkers zo betrokken raken bij hun werk dat ze de inspirator en motor worden van hun eigen ontplooiing.
Alleen wanneer een kind werkt omdat het dat zelf wil komt het tot een optimale ontplooiing.
We streven een zo groot mogelijke ontwikkeling na van kennis en vaardigheden.
In die zin hebben we hoge verwachtingen van de ontwikkelingen van de werkers.
Op allerlei fronten werken we aan de voorwaarden om de betrokkenheid zo hoog mogelijk te maken: het pedagogisch klimaat, zelfstandigheid, aansluiten bij het niveau van de werker, betekenisvol onderwijs, de onderwijsruimte en de buitenruimte, het aanbod van de vakken, gebruik van computer, activiteit van de werker en activiteit van de medewerker.
Kwaliteit
We zijn voortdurend bezig met de kwaliteit van het onderwijs op de Werkplaats. Enerzijds door structurele verbeteringen door te voeren, zoals de manier van samenwerking in de kleurgroepen (bouwen), door de oplevering van ons nieuwe schoolgebouw, in 2014 realiteit werd. Anderzijds door alert te zijn op signalen van werkers en medewerkers.
Als het gaat om goed onderwijs, maken onze medewerkers het meest het verschil.
Onze medewerkers
Kwaliteit in onderwijs is mensenwerk.
Zij zijn de ogen, de oren die dagelijks bezig zijn met de werkers, zij zijn de regisseurs van het leerproces. Onze medewerkers zijn onderdeel van een team waar in onderlinge samenwerking het onderwijs vorm gegeven wordt. Zij vinden feedback geven en ontvangen onderdeel van hun werk en ontwikkeling. De medewerkers hebben een open en nieuwsgierige houding en improviserend vermogen. Ons onderwijs staat niet stil en daarom hebben we aandacht voor onze professionele ontwikkeling. Dit doen we door studiedagen, maar ook door het volgen van opleidingen en trainingen.
Kwaliteitsborging in de dagelijkse praktijk
Ruim 80% van onze werkers volgt zonder problemen het gewone onderwijsprogramma. Ongeveer 20% van de kinderen heeft, om zeer uiteenlopende redenen, extra zorg en ondersteuning nodig. Deze kinderen kunnen we in twee groepen verdelen, 5% krijgt individuele hulp en 15% krijgt hulp in kleine groepjes. Deze extra leerzorg wordt verzorgd door de eigen medewerker en de remedial teachers.